Basics van coaching (module 1)

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Basics van coaching (module 1)

Coaching is er op gericht om kwaliteiten in mensen vrij te maken of verder uit te bouwen. Dit stelt de gecoachte in staat deze nieuwe inzichten en bekwaamheden zo te gebruiken dat het hele functioneren aan kwaliteit en diepte wint en de gecoachte er zelfsturend en zelfreflecterend mee kan omgaan.

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

In detail

In deze basiscursus krijg je vooreerst de handvaten aangereikt om jezelf te ontdekken als potentiële coach. Vervolgens leer je vanuit deze zelfkennis hoe je dit kan toepassen in de praktijk. En misschien is deze cursus zelfs het begin van meer en wil je een nieuwe carrière in het coachen starten.

Coaching kan ingezet worden door iedereen die anderen wenst te begeleiden en te ondersteunen op een constructieve en professionele manier zoals leidinggevenden, zelfstandige ondernemers, groepsbegeleiders, gezinsbegeleiders, vormingswerkers, trainers, coaches, leerlingbegeleiders en teamleiders

Programma

Ontdek het volledige programma in detail

Deze opleiding op maat van je bedrijf? Vragen over deze opleiding?

Je leert het bos door de bomen te zien in coachlandschap en krijgt al een eerste inzicht: hoe communiceren, hoe motiveren, hoe omgaan met conflicten en weerstand.

Als beginpunt nemen we enkele modellen en technieken en maken we een persoonlijke coachingscyclus. Naast de theorie werken we aan perspectief verbreding door het leren toepassen van enkele zeer creatieve werkvormen.

Les 1:

  • Wat is coaching en wat is het niet - verschil tussen coach, counseling, psycholoog, psychiater
  • Verschillen in coaching en therapie, verschillende vormen van coaching
  • 11 coach competenties (volgens het ICF)/ profiel van een coach

Les 2:

  • Uitgangspunten voor coaching met als onderliggend doel het leerproces op gang brengen: overzicht van een coachmodel + overzicht van de stappen die in een leer/coachtraject gebruikt kunnen worden als leidraad - vraagstelling / behoeftebepaling / vragen die essentieel zijn ...
  • Leerstijlen van de coachee: hoe werken met waarden, voorbeeld een succeservaring doorlopen via de logische niveaus van Bateson & Dills
  • Hoe komen mensen aan overtuigingen en belemmeringen

Les 3:

  • Leren gebruik maken van enkele praktische technieken zoals Grow/Smart/Start model om doel in kaart te brengen
  • Communicatie en motivatie technieken praktisch toepassen
  • Wat is weerstand en hoe ermee omgaan 

 

Voor leidinggevenden is deze opleiding erkend voor de KMO-portefeuille, dit onder het thema personeelsmanagement.

Heb je nog een vraag?

Nog iets niet duidelijk? Stel je vraag dan hieronder aan onze medewerkers en we helpen je graag verder.