SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst

3 years 11 months geleden

Bij de start van het nieuwe cursusjaar zullen onze campussen uitgerust worden met tientallen mini-robots. Deze splinternieuwe apparaten maken het voor ons en de docenten mogelijk om meer interactie te creëren binnen de online lesomgeving. De robots vormen de brug tussen de fysieke lessen en het online leren en zorgen voor een hybride lesomgeving. Onze directeur, Dirk Vanstipelen, is zelf een van de trekkers van dit initiatief: “We zetten met SYNTRA Limburg al maandenlang in op online leren. Toch blijven praktijklessen essentieel voor de ontwikkeling van onze cursisten. Met deze nieuwe technologie kunnen we in het nieuwe cursusjaar een hybride lessysteem voorzien waarbij cursisten zowel online als in de klas op een interactieve manier kunnen leren.”

SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst.

Deze technologie komt er natuurlijk niet zomaar. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn we een tijdlang volledig overgeschakeld op online leren. Over het algemeen wordt de digitale klas door de meeste cursisten goed gesmaakt, maar toch verliep de overschakeling naar online leren niet voor iedereen even vlot. Verschillende enquêtes en bevragingen leren ons dat de interactie en het persoonlijk contact uit de fysieke klassen moeilijk te digitaliseren is. Deze interactie tussen de docent en de cursist en de cursisten onderling is cruciaal voor een optimale lesbeleving. “Wij luisteren naar onze cursisten en spelen in op de actuele noden van de docenten, daarom kiezen wij voor deze investering”, vult Dirk Vanstipelen aan.

“Wij luisteren naar onze cursisten en spelen in op de actuele noden van de docenten, daarom kiezen wij voor deze investering”

Ondertussen lopen er al terug verschillende praktijklessen op de campus in combinatie met online leren. Volledig terugkeren naar 100% fysieke lessen zit er voorlopig nog niet in. De onzekerheden omtrent het virus dwingen ons om proactief in te spelen op mogelijke maatregelen en dat doen we dus met nieuwe technologie. De nieuwe opnameapparatuur zal enerzijds worden ingezet om een brug te slaan tussen de fysieke lessen en het online leren, anderzijds zal het een versterkend element bieden voor lessen die nog volledig online doorgaan. Onze directeur is alvast een ‘believer’: “Met deze nieuw aangekochte technologie kunnen wij een veilige en optimale lesbeleving garanderen voor onze docenten en cursisten.”

Met deze nieuw aangekochte technologie kunnen wij een veilige en optimale lesbeleving garanderen voor onze docenten en cursisten.

Wat doet die robot nu eigenlijk? Het apparaat is een cirkelvormige robot op een tri-pod. De hoofdfunctie bestaat uit het opnemen en live streamen van lessen. Dankzij de slimme cameratechnologie, volgt hij de docent overal aan de hand van een tracker. Hij kan dus het volledige lokaal benutten zonder uit beeld te verdwijnen. Ook cursisten kunnen met een tracker de aandacht van de camera vragen. Cursisten die van thuis uit online meevolgen, missen dus niets van de les. “De robot is in de eerste plaats een slim opnameapparaat. Toch zijn de mogelijkheden van deze technologie nog veel breder. Denk aan meerdere video feeds tegelijk, koppeling van smartphones, screencasting, enzoverder. De eerste tests waren alvast veelbelovend”, weet learning developer Mathijs Luyckx ons te vertellen. Robots in de klassen? Het klinkt futuristisch maar toch zal je ze dus volgende maand tegenkomen op de campussen. Wij kijken er alvast naar uit.

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

tim babprasert
Artikel

“Ik zat twintig uur per week in de trein om de opleiding professioneel klusser te volgen”

Tim Babprasert bezit een straffe portie doorzettingsvermogen. Toen hij eenmaal wist dat hij professioneel klusser wilde worden, ging hij er honderd procent voor. Dat hij voor de opleiding dagelijks vanuit Gent naar de T2-campus in Genk moest treinen, maakte hem niks uit. Niet veel later ging hij zelfs nog een stap verder en verhuisde hij voor zijn job naar Limburg. 

Vic De Plecker
Artikel

"Onze paarden zijn letterlijk en figuurlijk goud waard"

De Belgische jumpingruiter Wilm Vermeir maakt dit jaar kans om naar de Olympische Spelen te gaan. Tot de selectie bekend is, houdt hij het hoofd koel en steekt hij al zijn tijd in trainen en wedstrijden rijden. Daarnaast begeleidt Wilm een aantal leerlingen uit de SyntraPXL duaalopleiding paardenhouder. Een van hen is Vic De Plecker, die zelf ook een beloftevolle ruiter is en bij Wilm helemaal tot bloei komt.

Arne Van Steenbergen en Koen Vanmechelen
Artikel

SyntraPXL-docent en -cursist Arne Van Steenbergen draagt steentje bij aan kunstwerk van Koen Vanmechelen op de biënnale in Venetië

Kunstenaar Koen Vanmechelen haalde de afgelopen maanden meermaals de kranten. Hij maakte een indrukwekkend kunstwerk voor ‘onze’ T2-campus én was een van de weinige Belgische kunstenaars die een bijdrage mocht leveren aan de Biënnale, het tweejaarlijkse internationale kunstevenement in Venetië. Voor dat laatste kreeg hij hulp van niemand minder dan SyntraPXL-docent Arne Van Steenbergen.