SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst

3 years 9 months geleden

Bij de start van het nieuwe cursusjaar zullen onze campussen uitgerust worden met tientallen mini-robots. Deze splinternieuwe apparaten maken het voor ons en de docenten mogelijk om meer interactie te creëren binnen de online lesomgeving. De robots vormen de brug tussen de fysieke lessen en het online leren en zorgen voor een hybride lesomgeving. Onze directeur, Dirk Vanstipelen, is zelf een van de trekkers van dit initiatief: “We zetten met SYNTRA Limburg al maandenlang in op online leren. Toch blijven praktijklessen essentieel voor de ontwikkeling van onze cursisten. Met deze nieuwe technologie kunnen we in het nieuwe cursusjaar een hybride lessysteem voorzien waarbij cursisten zowel online als in de klas op een interactieve manier kunnen leren.”

SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst.

Deze technologie komt er natuurlijk niet zomaar. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn we een tijdlang volledig overgeschakeld op online leren. Over het algemeen wordt de digitale klas door de meeste cursisten goed gesmaakt, maar toch verliep de overschakeling naar online leren niet voor iedereen even vlot. Verschillende enquêtes en bevragingen leren ons dat de interactie en het persoonlijk contact uit de fysieke klassen moeilijk te digitaliseren is. Deze interactie tussen de docent en de cursist en de cursisten onderling is cruciaal voor een optimale lesbeleving. “Wij luisteren naar onze cursisten en spelen in op de actuele noden van de docenten, daarom kiezen wij voor deze investering”, vult Dirk Vanstipelen aan.

“Wij luisteren naar onze cursisten en spelen in op de actuele noden van de docenten, daarom kiezen wij voor deze investering”

Ondertussen lopen er al terug verschillende praktijklessen op de campus in combinatie met online leren. Volledig terugkeren naar 100% fysieke lessen zit er voorlopig nog niet in. De onzekerheden omtrent het virus dwingen ons om proactief in te spelen op mogelijke maatregelen en dat doen we dus met nieuwe technologie. De nieuwe opnameapparatuur zal enerzijds worden ingezet om een brug te slaan tussen de fysieke lessen en het online leren, anderzijds zal het een versterkend element bieden voor lessen die nog volledig online doorgaan. Onze directeur is alvast een ‘believer’: “Met deze nieuw aangekochte technologie kunnen wij een veilige en optimale lesbeleving garanderen voor onze docenten en cursisten.”

Met deze nieuw aangekochte technologie kunnen wij een veilige en optimale lesbeleving garanderen voor onze docenten en cursisten.

Wat doet die robot nu eigenlijk? Het apparaat is een cirkelvormige robot op een tri-pod. De hoofdfunctie bestaat uit het opnemen en live streamen van lessen. Dankzij de slimme cameratechnologie, volgt hij de docent overal aan de hand van een tracker. Hij kan dus het volledige lokaal benutten zonder uit beeld te verdwijnen. Ook cursisten kunnen met een tracker de aandacht van de camera vragen. Cursisten die van thuis uit online meevolgen, missen dus niets van de les. “De robot is in de eerste plaats een slim opnameapparaat. Toch zijn de mogelijkheden van deze technologie nog veel breder. Denk aan meerdere video feeds tegelijk, koppeling van smartphones, screencasting, enzoverder. De eerste tests waren alvast veelbelovend”, weet learning developer Mathijs Luyckx ons te vertellen. Robots in de klassen? Het klinkt futuristisch maar toch zal je ze dus volgende maand tegenkomen op de campussen. Wij kijken er alvast naar uit.

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

Naar alle artikels
fotografie
Artikel

“Het is een grote troef om als journalist ook goede foto’s te kunnen maken”

Artikel

De 5 voordelen van een zomerse bijscholing

Zien juli en augustus er in jouw agenda nog relatief rustig uit? Dan is het hoog tijd om je in te schrijven voor een opleiding van onze summerschool. Je verbetert er niet alleen je expertise mee, het biedt ook nog vier andere voordelen.

Artikel

Van steunzolen maken tot HTML schrijven

Jill Wets werkte jarenlang in de orthopedie. Met plezier en toewijding maakte ze steunzolen en specialiseerde ze zich in rolstoelen, maar intussen bleef ook haar andere passie groeien: die voor de IT. Toen haar contract in de orthopedische sector afliep, besloot ze de sprong naar full stack developer te wagen, en dat bleek een goede keuze.

Artikel

“Fotograferen is durven dirigeren”

Tot twee jaar geleden had cursist Ivan Coemans geen idee dat hij zo goed kon fotograferen. Het was pas tijdens de opleiding fotografie van SyntraPXL dat dit verborgen talent van hem aan het licht kwam. En hoe!

Artikel

“Overdag werk ik met de dood, ’s avonds vier ik het leven”

Als ‘thanatopracteur’ is Robby Pipeleers de ideale docent voor de opleiding post-mortale make-up en restauraties. Op een professionele en respectvolle manier doet hij er in zijn job alles aan om het stof­fe­lijk over­schot van een overledene tot aan de uit­vaart in goe­de staat te hou­den. ’s Avonds gooit Robby het echter over een andere boeg, want dan zet hij als dj heel wat feestjes in gang. Dat vraagt om een interview!

hoeveel ga ik verdienen
Artikel

Hoeveel ga ik verdienen?