Deze 3 fouten maak je als game developer beter niet…

3 jaar 3 maanden geleden

Droom jij van je eigen game? Dan moet je zeker even verder lezen, want met deze tips & tricks van onze docenten geraak je meteen tot het hoogste level. Hun ‘cheatcodes’ kan je hieronder in het filmpje bekijken. Wij geven alvast 3 fouten die je zeker NIET mag maken.

Deze 3 fouten maak je als game developer beter niet…

1. Nooit een groot game-event bezoeken

Het klassiek solliciteerproces bestaat bijna niet in de game-industrie. Wil je een job of opdracht binnenslepen, dan zal je zelf naar mensen moeten toestappen met je portfolio. Gamebeurzen en -events zijn dé plaatsen om dat te doen. Je vindt er alle grote gamestudio’s én hun medewerkers. Sla een babbeltje, toon jouw portfolio en vraag naar LinkedIn-connecties. Polsen mensen of je naar de afterparty van het event gaat? Top, want dan heb je indruk gemaakt! Vergeet dus niet te gaan.

2. Alles van A tot Z zelf willen doen

Veel beginnende creatievelingen proberen in hun eentje alles te doen: van het codeerwerk tot levels bouwen en animeren. Natuurlijk loont het dat je de meeste basisvaardigheden van game development kent, zeker omdat veel kleine gamebedrijfjes mensen zoeken die alles kunnen. Vergeet toch niet om je ook te specialiseren in iets. Dat gaat je in de toekomst vaak meer opleveren, want wie goed is in één aspect van development wordt regelmatiger zelf door studio’s gecontacteerd. Is het een probleem dat je dan andere dingen minder goed kunt? Nee, want game development draait tegenwoordig meer rond teamwerk.

3. Geen kritiek aanvaarden

Oké, dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar geloof ons… Wanneer je honderden uren in je eigen game hebt gestopt, kan het soms ongelooflijk moeilijk zijn om te horen dat jouw creatie niet goed genoeg is. Durf naar je eigen werk te laten kijken en aanvaard kritiek. Want enkel uit je fouten kan je het meeste leren.

Deze tips & tricks komen uit de SYNTRA-documentaire ‘Hoe word je een game developer’. Zie je een job als concept artist, 3D-artist, game developer of studio artist wel zitten? Bekijk dan snel de video.

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

Naar alle artikels
Eddy Debauve
Artikel

SyntraPXL zet samen met Microsoft in op levenslang leren

Artikel

Ben Moors maakt carrièreswitch naar 3D-tekenaar dankzij SyntraPXL

Na achttien jaar als offsetdrukker vond Ben Moors dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Hij volgde de opleiding 3D print productdesigner bij SyntraPXL en werkt nu voltijds als 3D-tekenaar bij een orthopedisch bedrijf. Daarnaast engageert hij zich als zelfstandige om allerlei projecten te ontwerpen én 3D-printen. Van een succesvolle carrièreswitch gesproken!

Nieuws

SyntraPXL-docent Dirk Noben maakt 100% groene batterijeninstallatie op T2-campus in Genk

De innovatieve T2-campus in Genk is een pareltje rijker. Docent en technisch adviseur Dirk Noben bouwde er deze indrukwekkende batterijeninstallatie. De installatie is niet alleen leerrijk, maar ook 100% groen én circulair. De energie voor al deze batterijen komt immers uit de zonnepanelen op het dak van de T2-campus.

Artikel

Dé 10 opleidingen die jou lentekriebels geven

Toegegeven: de lente lijkt soms nog ver weg. Gelukkig zijn er naast een stralend zonnetje nog andere manieren om in de voorjaarsstemming te geraken. Je inschrijven voor een van deze tien opleidingen, bijvoorbeeld!

Artikel

De wondere wereld van Arduino

Arduino: het klinkt als een romantisch stadje in de Toscaanse heuvels. Toch is de enige link met Italië het feit dat dit mini-computertje daar is uitgevonden. Wikipedia omschrijft Arduino als een open source elektronisch platform waarmee je eenvoudig elektronica kan programmeren. Wij gaan in deze blogpost wat dieper op de mogelijkheden in. Van pure fun tot professioneel gebruik: dit kan je met een Arduino!

sso wijzigingen syntrapxl
Nieuws

Veilig en vereenvoudigd: de overgang naar SSO bij SyntraPXL