Deze 3 fouten maak je als game developer beter niet…

3 years 5 months geleden

Droom jij van je eigen game? Dan moet je zeker even verder lezen, want met deze tips & tricks van onze docenten geraak je meteen tot het hoogste level. Hun ‘cheatcodes’ kan je hieronder in het filmpje bekijken. Wij geven alvast 3 fouten die je zeker NIET mag maken.

Deze 3 fouten maak je als game developer beter niet…

1. Nooit een groot game-event bezoeken

Het klassiek solliciteerproces bestaat bijna niet in de game-industrie. Wil je een job of opdracht binnenslepen, dan zal je zelf naar mensen moeten toestappen met je portfolio. Gamebeurzen en -events zijn dé plaatsen om dat te doen. Je vindt er alle grote gamestudio’s én hun medewerkers. Sla een babbeltje, toon jouw portfolio en vraag naar LinkedIn-connecties. Polsen mensen of je naar de afterparty van het event gaat? Top, want dan heb je indruk gemaakt! Vergeet dus niet te gaan.

2. Alles van A tot Z zelf willen doen

Veel beginnende creatievelingen proberen in hun eentje alles te doen: van het codeerwerk tot levels bouwen en animeren. Natuurlijk loont het dat je de meeste basisvaardigheden van game development kent, zeker omdat veel kleine gamebedrijfjes mensen zoeken die alles kunnen. Vergeet toch niet om je ook te specialiseren in iets. Dat gaat je in de toekomst vaak meer opleveren, want wie goed is in één aspect van development wordt regelmatiger zelf door studio’s gecontacteerd. Is het een probleem dat je dan andere dingen minder goed kunt? Nee, want game development draait tegenwoordig meer rond teamwerk.

3. Geen kritiek aanvaarden

Oké, dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar geloof ons… Wanneer je honderden uren in je eigen game hebt gestopt, kan het soms ongelooflijk moeilijk zijn om te horen dat jouw creatie niet goed genoeg is. Durf naar je eigen werk te laten kijken en aanvaard kritiek. Want enkel uit je fouten kan je het meeste leren.

Deze tips & tricks komen uit de SYNTRA-documentaire ‘Hoe word je een game developer’. Zie je een job als concept artist, 3D-artist, game developer of studio artist wel zitten? Bekijk dan snel de video.

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

Naar alle artikels
fotografie
Artikel

“Het is een grote troef om als journalist ook goede foto’s te kunnen maken”

Artikel

De 5 voordelen van een zomerse bijscholing

Zien juli en augustus er in jouw agenda nog relatief rustig uit? Dan is het hoog tijd om je in te schrijven voor een opleiding van onze summerschool. Je verbetert er niet alleen je expertise mee, het biedt ook nog vier andere voordelen.

Artikel

Van steunzolen maken tot HTML schrijven

Jill Wets werkte jarenlang in de orthopedie. Met plezier en toewijding maakte ze steunzolen en specialiseerde ze zich in rolstoelen, maar intussen bleef ook haar andere passie groeien: die voor de IT. Toen haar contract in de orthopedische sector afliep, besloot ze de sprong naar full stack developer te wagen, en dat bleek een goede keuze.

Artikel

“Fotograferen is durven dirigeren”

Tot twee jaar geleden had cursist Ivan Coemans geen idee dat hij zo goed kon fotograferen. Het was pas tijdens de opleiding fotografie van SyntraPXL dat dit verborgen talent van hem aan het licht kwam. En hoe!

Artikel

“Overdag werk ik met de dood, ’s avonds vier ik het leven”

Als ‘thanatopracteur’ is Robby Pipeleers de ideale docent voor de opleiding post-mortale make-up en restauraties. Op een professionele en respectvolle manier doet hij er in zijn job alles aan om het stof­fe­lijk over­schot van een overledene tot aan de uit­vaart in goe­de staat te hou­den. ’s Avonds gooit Robby het echter over een andere boeg, want dan zet hij als dj heel wat feestjes in gang. Dat vraagt om een interview!

hoeveel ga ik verdienen
Artikel

Hoeveel ga ik verdienen?