Deze 3 fouten maak je als game developer beter niet…

3 years 8 months geleden

Droom jij van je eigen game? Dan moet je zeker even verder lezen, want met deze tips & tricks van onze docenten geraak je meteen tot het hoogste level. Hun ‘cheatcodes’ kan je hieronder in het filmpje bekijken. Wij geven alvast 3 fouten die je zeker NIET mag maken.

Deze 3 fouten maak je als game developer beter niet…

1. Nooit een groot game-event bezoeken

Het klassiek solliciteerproces bestaat bijna niet in de game-industrie. Wil je een job of opdracht binnenslepen, dan zal je zelf naar mensen moeten toestappen met je portfolio. Gamebeurzen en -events zijn dé plaatsen om dat te doen. Je vindt er alle grote gamestudio’s én hun medewerkers. Sla een babbeltje, toon jouw portfolio en vraag naar LinkedIn-connecties. Polsen mensen of je naar de afterparty van het event gaat? Top, want dan heb je indruk gemaakt! Vergeet dus niet te gaan.

2. Alles van A tot Z zelf willen doen

Veel beginnende creatievelingen proberen in hun eentje alles te doen: van het codeerwerk tot levels bouwen en animeren. Natuurlijk loont het dat je de meeste basisvaardigheden van game development kent, zeker omdat veel kleine gamebedrijfjes mensen zoeken die alles kunnen. Vergeet toch niet om je ook te specialiseren in iets. Dat gaat je in de toekomst vaak meer opleveren, want wie goed is in één aspect van development wordt regelmatiger zelf door studio’s gecontacteerd. Is het een probleem dat je dan andere dingen minder goed kunt? Nee, want game development draait tegenwoordig meer rond teamwerk.

3. Geen kritiek aanvaarden

Oké, dit klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar geloof ons… Wanneer je honderden uren in je eigen game hebt gestopt, kan het soms ongelooflijk moeilijk zijn om te horen dat jouw creatie niet goed genoeg is. Durf naar je eigen werk te laten kijken en aanvaard kritiek. Want enkel uit je fouten kan je het meeste leren.

Deze tips & tricks komen uit de SYNTRA-documentaire ‘Hoe word je een game developer’. Zie je een job als concept artist, 3D-artist, game developer of studio artist wel zitten? Bekijk dan snel de video.

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

tim babprasert
Artikel

“Ik zat twintig uur per week in de trein om de opleiding professioneel klusser te volgen”

Tim Babprasert bezit een straffe portie doorzettingsvermogen. Toen hij eenmaal wist dat hij professioneel klusser wilde worden, ging hij er honderd procent voor. Dat hij voor de opleiding dagelijks vanuit Gent naar de T2-campus in Genk moest treinen, maakte hem niks uit. Niet veel later ging hij zelfs nog een stap verder en verhuisde hij voor zijn job naar Limburg. 

Vic De Plecker
Artikel

"Onze paarden zijn letterlijk en figuurlijk goud waard"

De Belgische jumpingruiter Wilm Vermeir maakt dit jaar kans om naar de Olympische Spelen te gaan. Tot de selectie bekend is, houdt hij het hoofd koel en steekt hij al zijn tijd in trainen en wedstrijden rijden. Daarnaast begeleidt Wilm een aantal leerlingen uit de SyntraPXL duaalopleiding paardenhouder. Een van hen is Vic De Plecker, die zelf ook een beloftevolle ruiter is en bij Wilm helemaal tot bloei komt.

Arne Van Steenbergen en Koen Vanmechelen
Artikel

SyntraPXL-docent en -cursist Arne Van Steenbergen draagt steentje bij aan kunstwerk van Koen Vanmechelen op de biënnale in Venetië

Kunstenaar Koen Vanmechelen haalde de afgelopen maanden meermaals de kranten. Hij maakte een indrukwekkend kunstwerk voor ‘onze’ T2-campus én was een van de weinige Belgische kunstenaars die een bijdrage mocht leveren aan de Biënnale, het tweejaarlijkse internationale kunstevenement in Venetië. Voor dat laatste kreeg hij hulp van niemand minder dan SyntraPXL-docent Arne Van Steenbergen.