De opmars van online leren vraagt om e-learning experts

4 years 1 month geleden

In het huidige digitale tijdperk lijkt e-learning, waarbij een leeractiviteit online verloopt, haast vanzelfsprekend. Sinds de uitbraak van het coronavirus zien we het onderwijs en opleidingsinstellingen massaal grijpen naar e-learning methodes. Docenten komen nu intensief in aanraking met online lessen, voor velen is dit vaak de eerste keer. Online leren zal ook na de coronacrisis een belangrijke rol blijven spelen. In het aanleren van deze vorm van lesgeven, willen we  met SYNTRA Limburg graag een voortrekker zijn met de opleiding tot e-learning expert.

E-learning expert

Wat is e-learning nu net?

E-learning maakt gebruik van leermanagementsystemen (LMS). LMS-programma’s zoals Smartschool, Moodle en Canvas zijn eigenlijk lege dozen die door de docent ‘gevuld’ worden met didactisch materiaal voor cursisten. Dit materiaal staat dan ergens digitaal beschikbaar. E-learning kan op een asynchrone wijze: oefeningen of taken die cursisten krijgen om thuis zelf mee aan de slag te gaan, of eerder synchroon: live lessen waarbij cursisten interageren met de docent. De docent kan hierin zijn creativiteit laten vieren: e-learning is een breed inzetbare tool met verschillende toepassingen.

Hoe word je een e-learning expert?

Het brede online leren op dit moment vraagt behoorlijk wat expertise, zowel op didactisch als op digitaal vlak. De technologie gaat zo snel dat er allerlei digitale leerplatformen uit de grond schieten. We merken dat veel docenten vaak niet de nodige digitale skills beheersen om online leren naar het volgend niveau te tillen. Daar willen we met SYNTRA Limburg graag aan werken.  Onze opleiding e-learning expert zet in op digitale veranderingen en speelt kort op de bal inzake online leren. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat e-learning een perfecte aanvulling kan zijn op contacturen of zelfs een volwaardig alternatief kan bieden. Onderzoek wijst uit dat door e-learning iemand 40 tot 60% minder tijd nodig heeft voor het opnemen van leerstof, in vergelijking met een traditionele training.

Online lesgeven betekent niet zomaar een les kopiëren naar een online versie. Dat ondervinden veel van onze docenten de laatste maanden zelf. Online lesgeven vergt een uitgebreidere set aan skills dan voor een fysieke klas staan. Tijdens de opleiding gaan we werken aan een combinatie van didactische skills en digitale skills. Beide zijn nodig om uiteindelijk te groeien tot een e-learning expert. Bart Boelen, Innovathor leermethodieken, zegt het er volgende over:

"Eerst komt de didactiek en dan pas de technologie. Je moet eerst weten wat je wil bijbrengen en op welke manier, daarna komt het technische verhaal."

De voordelen op een rijtje

Wat maakt e-learning nu net zo bijzonder? Wij geven alvast de belangrijkste voordelen op een rij:

  1. Plaats- en tijdonafhankelijk



    Online zijn kan overal. Vaak zijn de toepassingen van e-learning beschikbaar op een smartphone of tablet, waardoor het begrip plaats een ruimere betekenis krijgt. Daarnaast kiest de cursist vaak zelf hoeveel tijd hij of zij besteedt aan bepaalde digitale toepassingen. Je krijgt als cursist dus een stukje vrijheid. Expert Bart Boelen ziet verschillende voordelen aan online les volgen: “Het leuke aan e-learning is dat je niet uit je kot moet komen. Oefeningen en leerinhouden kunnen perfect van op afstand gevolgd worden in behapbare modules.”

     
  2. Up-to-date



    Het is heel makkelijk om bestaande leerstof online aan te passen aan actuele thema’s. Daarnaast worden er ook online oefeningen opgesteld of testen afgenomen om te kijken of de cursist het echt begrepen heeft, zo kan je kort op de bal spelen om de best mogelijke nazorg te geven.

     
  3. Eigen tempo



    De leerstof wordt in heel korte en behapbare modules gegoten, waardoor de cursist op eigen tempo de informatie kan verwerken. Lessen kunnen ook worden opgenomen om nadien opnieuw te bekijken. Mits een beetje discipline van de cursist, resulteert dat in een opleiding op maat.

Hoe makkelijk en snel digitale leertoepassingen ook zijn, e-learning biedt op dit moment nog geen sluitend alternatief voor bepaalde fysieke lessen. Praktijkgerichte opleidingen online geven is natuurlijk geen makkelijke taak en daarom blijven sommige lessen in het klaslokaal of het labo een must. We blijven gebonden aan dat stukje menselijk contact in de klas. Daarom kijken we voor zulke gevallen naar blended learning waarbij online lescomponenten gecombineerd worden met lessen in een fysieke klas of praktijkruimte.​​​

“Het leuke aan e-learning is dat je niet uit je kot moet komen. Oefeningen en leerinhouden kunnen perfect van op afstand gevolgd worden in behapbare modules.”

De toekomst

Wat brengt de toekomst van e-learning? Volgens InnovatHor Bart Boelen zal er meer op maat gewerkt worden: via intelligente systemen gaan we het niveau van de cursist kunnen meten om zo leerstof en oefeningen op maat te produceren en het potentieel van de cursist zo goed mogelijk aan te spreken. We zijn benieuwd wat e-learning in de toekomst voor ons in petto heeft!

In september start op onze campus in Genk (T2-campus) de opleiding e-learning expert. Meer informatie over deze opleidingen vind je hier terug: e-learning expert

 

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

tim babprasert
Artikel

“Ik zat twintig uur per week in de trein om de opleiding professioneel klusser te volgen”

Tim Babprasert bezit een straffe portie doorzettingsvermogen. Toen hij eenmaal wist dat hij professioneel klusser wilde worden, ging hij er honderd procent voor. Dat hij voor de opleiding dagelijks vanuit Gent naar de T2-campus in Genk moest treinen, maakte hem niks uit. Niet veel later ging hij zelfs nog een stap verder en verhuisde hij voor zijn job naar Limburg. 

Vic De Plecker
Artikel

"Onze paarden zijn letterlijk en figuurlijk goud waard"

De Belgische jumpingruiter Wilm Vermeir maakt dit jaar kans om naar de Olympische Spelen te gaan. Tot de selectie bekend is, houdt hij het hoofd koel en steekt hij al zijn tijd in trainen en wedstrijden rijden. Daarnaast begeleidt Wilm een aantal leerlingen uit de SyntraPXL duaalopleiding paardenhouder. Een van hen is Vic De Plecker, die zelf ook een beloftevolle ruiter is en bij Wilm helemaal tot bloei komt.

Arne Van Steenbergen en Koen Vanmechelen
Artikel

SyntraPXL-docent en -cursist Arne Van Steenbergen draagt steentje bij aan kunstwerk van Koen Vanmechelen op de biënnale in Venetië

Kunstenaar Koen Vanmechelen haalde de afgelopen maanden meermaals de kranten. Hij maakte een indrukwekkend kunstwerk voor ‘onze’ T2-campus én was een van de weinige Belgische kunstenaars die een bijdrage mocht leveren aan de Biënnale, het tweejaarlijkse internationale kunstevenement in Venetië. Voor dat laatste kreeg hij hulp van niemand minder dan SyntraPXL-docent Arne Van Steenbergen.