De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

5 years 2 months geleden

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Leren en werken dat werkt

Na een opleiding in de leertijd is 89% van de cursisten aan de slag binnen het jaar. Van alle mogelijke keuzes buiten een bachelor of een master is de leertijd hiermee de beste keuze om snel een job te vinden. De positieve effecten van leren op de werkvloer uiten zich duidelijk op de arbeidsmarkt. Door de kennis die de cursisten uit de leertijd opdoen op de werkvloer zijn ze meteen inzetbaar en hebben ze een belangrijke troef in handen: werkervaring. Deze cursisten kunnen uitpakken met direct inzetbare competenties en onderscheiden zich zo van de rest. Zij hebben geen diploma hoger onderwijs nodig om hun meerwaarde te bewijzen op de arbeidsmarkt.

De witte raven zitten in de leertijd

Als we de vacatures en knelpuntberoepen vandaag bekijken zien we een enorme nood aan praktische competenties en niet zozeer aan diploma’s. Veel uitvoerende en technische jobs blijven oningevuld terwijl bedrijven elk jaar hopeloos op zoek zijn naar hun witte raven. Deze profielen vinden we nochtans in overvloed terug binnen de leertijd. Dit zijn jongeren die bewust kiezen voor een job in de praktijk. Zij krijgen van ons de beste combinatie van leren en werken en worden meteen in de praktijk gegooid via een leerovereenkomst bij bedrijven. Ze leren de kneepjes van het vak op de werkvloer en stromen uiteindelijk uit als direct inzetbare werkkrachten.

Zij hebben geen diploma hoger onderwijs nodig om hun meerwaarde te bewijzen op de arbeidsmarkt.

Duelleren met duaal leren

Het succes van de leertijd kunnen we toewijzen aan de perfecte match tussen leren en werken. Deze match vinden we ook terug binnen duaal leren. In 2015 koos de Vlaamse regering resoluut om een nieuw opleidingsstelsel van duaal leren te ontwikkelen. Met onze kennis van leren en werken hebben we dit vastgepakt en zijn we nog steeds koploper op gebied van duaal leren. Op dit moment bieden we 40 duale trajecten aan binnen verschillende sectoren. Net als in de leertijd ligt de focus hier op de ideale combinatie tussen leren en werken. In duaal leren gaan we een stapje verder en focussen we nog harder op de opleiding op de werkvloer. Jongeren leren 4 dagen per week op de werkplek en 1 dag per week op een campus. Met hun praktische opleiding zijn zij gewapend om te duelleren met concurrenten op de arbeidsmarkt.

In de strijd om diploma’s winnen competenties

Mondjesmaat dringt het bij bedrijven door, de witte raven die ze zoeken moeten competenties en inzet tonen in plaats van diploma’s. Het diplomafetisjisme vormt een rem op de weg van werkzoekenden naar een geschikte job. De blinde focus op diploma zorgt ervoor dat belangrijke competenties over het hoofd worden gezien. Alle neuzen zouden in dezelfde richting moeten wijzen, in de richting van competenties en niet diploma’s.  Zonder deze verschuiving zullen er helaas veel geschikte profielen over het hoofd worden gezien terwijl zij net dromen van hun eerste job. De leertijd en duaal leren zijn alvast de ideale broeiplaatsen voor deze competentiegerichte witte raven.

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

tim babprasert
Artikel

“Ik zat twintig uur per week in de trein om de opleiding professioneel klusser te volgen”

Tim Babprasert bezit een straffe portie doorzettingsvermogen. Toen hij eenmaal wist dat hij professioneel klusser wilde worden, ging hij er honderd procent voor. Dat hij voor de opleiding dagelijks vanuit Gent naar de T2-campus in Genk moest treinen, maakte hem niks uit. Niet veel later ging hij zelfs nog een stap verder en verhuisde hij voor zijn job naar Limburg. 

Vic De Plecker
Artikel

"Onze paarden zijn letterlijk en figuurlijk goud waard"

De Belgische jumpingruiter Wilm Vermeir maakt dit jaar kans om naar de Olympische Spelen te gaan. Tot de selectie bekend is, houdt hij het hoofd koel en steekt hij al zijn tijd in trainen en wedstrijden rijden. Daarnaast begeleidt Wilm een aantal leerlingen uit de SyntraPXL duaalopleiding paardenhouder. Een van hen is Vic De Plecker, die zelf ook een beloftevolle ruiter is en bij Wilm helemaal tot bloei komt.

Arne Van Steenbergen en Koen Vanmechelen
Artikel

SyntraPXL-docent en -cursist Arne Van Steenbergen draagt steentje bij aan kunstwerk van Koen Vanmechelen op de biënnale in Venetië

Kunstenaar Koen Vanmechelen haalde de afgelopen maanden meermaals de kranten. Hij maakte een indrukwekkend kunstwerk voor ‘onze’ T2-campus én was een van de weinige Belgische kunstenaars die een bijdrage mocht leveren aan de Biënnale, het tweejaarlijkse internationale kunstevenement in Venetië. Voor dat laatste kreeg hij hulp van niemand minder dan SyntraPXL-docent Arne Van Steenbergen.