Een emotionele start
In 2018 startte Anne met haar eigen label, het jaar dat ze helaas haar vader verloor. “Mijn vader had eigenlijk nog heel wat mooie kledingstukken die niet meer gedragen werden. Ik vond het zonde om ze zomaar te laten hangen. Het is met stof van deze stukken dat ik aan de slag ben gegaan om er nieuwe kledij van te maken, voor mezelf dan wel. Vanuit deze insteek is dan ook het idee voor mijn eigen label ontstaan met de focus op hergebruik van allerlei overgebleven stoffen.” Het label Re°invented, ruw vertaald heruitgevonden, staat voor het unieke proces waarmee Anne werkt. Voor elke nieuwe collectie vertrekt ze altijd vanuit resten uit de textielindustrie, 2de hands kledij die niet verkocht kan worden of deadstock.
Duurzaam en ambachtelijk
Met haar label wil Anne tegen de huidige mode-industrie ingaan. “Mensen staan niet meer stil bij het werk en de kosten die in kwaliteitsvolle kledij kruipen. Ze zijn het gewend dat je tegenwoordig op veel plaatsen T-shirts aan vijf of tien euro kan kopen. Ze beseffen ook niet hoeveel er wordt weggegooid of vernietigd.” Daarom wil Anne het proces achter haar kledinglijn duurzaam en transparant maken. Iedereen die bijdraagt aan het eindproduct wordt op een correcte manier betrokken en behandeld. “Deze manier van werken kost misschien meer energie maar ik wil vooral afstappen van de massaproductie en wegwerpmaatschappij in de modesector.”
Klaar voor de zomer van 2022
Ondertussen is Anne al volop bezig aan de zomercollectie voor volgend jaar. Ook daar haalt ze haar inspiratie uit een uniek verhaal: “Een kennis van mij is interieurarchitecte en zij had een groot project opstaan voor een bibliotheek. Helaas is er bij de productie van de gordijnen iets misgegaan en werd de print verkeerd gedrukt. Het zou natuurlijk spijtig zijn om al die mooie stof weg te moeten gooien en daarom gebruik ik die nu als basis voor mijn nieuwe collectie.” Wie Anne wil volgen, kan op haar website of Instagram gaan kijken.