Duaal leren online: kan het de jongeren smaken?

4 years 1 month geleden

Onze jongeren van duaal leren en de leertijd hebben de afgelopen maanden niet stil gezeten. Net zoals in onze andere opleidingen, werkten ook zij met een online aanbod. Duaal leren staat gelijk aan kwaliteitsvolle praktijkervaring, een vergoeding, een diploma én een job. Een heel mooi model dus voor jongeren die hun kwaliteiten volwaardig willen inzetten in de zoektocht naar een gepaste job. Hoog tijd om de jongeren te bevragen over hun ervaring.

Duaal leren online

Met maar liefst 90 verschillende opleidingen, heeft duaal leren de laatste jaren aan populariteit gewonnen. Ook bij SYNTRA Limburg. Maar op 13 maart 2020, vielen we met ons allen een beetje in een zwart gat. Van de ene op de andere dag, stonden de lessen op de campus on hold. We zouden SYNTRA niet zijn, moesten we niet zo snel mogelijk met een (online) alternatief op de proppen komen.

Combinatie online en werkplekleren

De overschakeling naar online lessen in combinatie met praktijk op de werkplek, werd door heel wat jongeren gesmaakt. Gemiddeld gaven ze een score van 7,5/10 voor de mate van tevredenheid over het virtuele aanbod. Dat de cursisten zich niet moeten verplaatsen voor de online theorielessen, is dé grote reden van die tevredenheid (laptop op schoot en gaan!). Daarnaast geeft maar liefst 65% aan dat ze zich heel goed kunnen concentreren als ze thuis werken via laptop of tablet. Of zoals iemand het aanhaalde: “deze online lessen zijn heerlijk, dit hoeft voor mij niet te veranderen post-corona”. Hieronder kan je de antwoorden zien op de vraag "Wat vind je goed aan les volgen via de laptop/tablet/PC?" (De bevraagden konden meerdere antwoorden aanduiden.)

We horen van verschillende jongeren dat het online gedeelte het goed doet. Helaas zijn er ook enkele nadelen verbonden aan online leren. Zo vond 52% het jammer dat ze hun klasgenoten niet konden zien en 23% had dan weer technische problemen met het internet en hun devices. Online vraagt dan ook veel van onze cursisten, maar we zijn heel blij dat we ons aanbod tijdens de coronacrisis gewoon kunnen verder zetten. We blijven inzetten op kwaliteit en snelle oplossingen bij technologische problemen. Veel oefening baart kunst.

“Deze online lessen zijn heerlijk, dit hoeft voor mij niet te veranderen post-corona”

Goed alternatief

Halen die online lessen dan wat uit? Het antwoord is: ja! De helft van de ondervraagden vindt dat ze evenveel leren tijdens de online lessen als in de fysieke klas. Goede punten voor online leren dus. Een gezonde mix lijkt voor de jongeren dan ook de boodschap: maar liefst 75% staat open voor een combinatie van online lessen en werkplekleren. 

Bij afname van de bevraging stelden we verder vast dat 63% nog aan de slag is in zijn/haar leerbedrijf, rekening houdend met de nodige maatregelen natuurlijk. Zo benadrukken werkplekken zelfs tijdens corona het belang van de jongere op de werkvloer. Een ideale win-win situatie voor bedrijf en de leerjongere als je het ons vraagt.

Moraal van het verhaal

Hoewel we ons stilaan in de staart van de coronacrisis bevinden, beseffen we dat de mentale gezondheid van onze cursisten belangrijk is. Het moraal schommelt, sommigen voelen zich heel prettig bij deze manier van werken, anderen zijn hier minder voor te vinden. Het is aan ons om op de noden van de cursisten in te spelen. Daarom zijn we dag in, dag uit bezig met het verbeteren en uitbreiden van onze online mogelijkheden, met het moraal van de klas in het achterhoofd.

Oefening voor de toekomst

Dat we in de toekomst nog meer zullen inzetten op online leren, dat staat vast. We zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om onszelf, maar ook de jongeren uit te dagen. Kwaliteit staat daarbij voorop. Als je dan toch een alternatief aanbiedt, dan moet het goed zijn. Indien er een tweede golf van de epidemie zou opflakkeren, dan staan wij klaar om onze cursisten zo goed mogelijk op te vangen. We hopen alleszins volgend cursusjaar evenveel enthousiaste jongeren in onze duale opleidingen te mogen verwelkomen.

 

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

tim babprasert
Artikel

“Ik zat twintig uur per week in de trein om de opleiding professioneel klusser te volgen”

Tim Babprasert bezit een straffe portie doorzettingsvermogen. Toen hij eenmaal wist dat hij professioneel klusser wilde worden, ging hij er honderd procent voor. Dat hij voor de opleiding dagelijks vanuit Gent naar de T2-campus in Genk moest treinen, maakte hem niks uit. Niet veel later ging hij zelfs nog een stap verder en verhuisde hij voor zijn job naar Limburg. 

Vic De Plecker
Artikel

"Onze paarden zijn letterlijk en figuurlijk goud waard"

De Belgische jumpingruiter Wilm Vermeir maakt dit jaar kans om naar de Olympische Spelen te gaan. Tot de selectie bekend is, houdt hij het hoofd koel en steekt hij al zijn tijd in trainen en wedstrijden rijden. Daarnaast begeleidt Wilm een aantal leerlingen uit de SyntraPXL duaalopleiding paardenhouder. Een van hen is Vic De Plecker, die zelf ook een beloftevolle ruiter is en bij Wilm helemaal tot bloei komt.

Arne Van Steenbergen en Koen Vanmechelen
Artikel

SyntraPXL-docent en -cursist Arne Van Steenbergen draagt steentje bij aan kunstwerk van Koen Vanmechelen op de biënnale in Venetië

Kunstenaar Koen Vanmechelen haalde de afgelopen maanden meermaals de kranten. Hij maakte een indrukwekkend kunstwerk voor ‘onze’ T2-campus én was een van de weinige Belgische kunstenaars die een bijdrage mocht leveren aan de Biënnale, het tweejaarlijkse internationale kunstevenement in Venetië. Voor dat laatste kreeg hij hulp van niemand minder dan SyntraPXL-docent Arne Van Steenbergen.