De stagiair: Tarik Abazar (Ceyssens Bouw en Dak)

8 years 8 months geleden

“Als je met respect omgaat met een leertijdjongere en je je best doet om hem effectief iets bij te brengen, dan kan je er de meest bekwame werknemer van maken, helemaal afgestemd op jouw bedrijf.” Peter Ceyssens, zaakvoerder van Ceyssens bouw en dak is duidelijk enthousiast over de leertijdjongeren van SYNTRA Limburg.

Tarik Abazar

“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn- Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school.

“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn- Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school. Om te gaan metsen, iets compleet anders. En dat was meteen mijn ding, vanaf nul iets opbouwen met je handen. Ik volgde vervolgens een opleiding metser en bedrijfsbeheer bij SYNTRA Limburg en startte net voor mijn twintigste verjaardag als zelfstandig metser.” Ze zijn jong als ze bij je starten, maar je kan ze nog kneden tot een uitstekende werknemer.

Ondertussen telt Peters bedrijf zeven werknemers, waarvan de oudste amper 23 jaar is. “Tarik Abazar was de eerste leertijdjongere die ik aannam en tevens ook mijn eerste werknemer. Toen SYNTRA Limburg me de vraag stelde of ik geïnteresseerd was in een leerjongere, had ik nog geen ervaring met personeel en stond ik er aanvankelijk niet voor te springen. Maar langs de andere kant was het een mooie kans met een beperkt risico. Je weet dat je met een leertijdjongere geen volleerd werknemer in huis neemt, maar het is ook geen grote kost. Uiteindelijk besloot ik om die sprong te wagen en ik heb er nog steeds geen spijt van. In mei startte er zelfs een tweede leertijdjongere bij ons.”

Beroepsfierheid

Metsen is een harde stiel met lange werkdagen, maar Peter slaagt er op unieke wijze in om de leertijdjongerenen zijn andere teamleden met de glimlach te laten werken. “Ik wil geen typisch bouwvakkersbedrijf zijn, maar eentje waar het echt tof is om te werken, waar iedereen even beleefd en vriendelijk is en waar je op het einde van de dag trots terugkijkt op het geleverde werk. Door met leertijdjongeren te werken, kan ik die ambitie waarmaken.”

“Ze zijn heel jong als ze bij je starten en nog kneedbaar. Al wil dat niet zeggen dat je van hen moet profiteren, want dan komt het niet goed. Maar als je zo’n jongere de kans geeft om zich te ontwikkelen en hem bijstuurt, dan groeit hij uit tot een uitstekende werknemer. Je merkt ook dat die jongens het appreciëren dat ze zich mogen bewijzen. Verder probeer ik iedereen die bij mij werkt beroepsfierheid mee te geven. De schoonste bevestiging daarvan is wanneer ze een selfie nemen bij hun pas gemetste muur.”

Peter benadrukt wel hoe belangrijk het is om voldoende tijd en energie in de leertijdjongere te willen steken. “Ze kosten minder, maar ze kennen of kunnen ook minder als ze bij je starten. Anticipeer dus voldoende: leg uit wat er mis kan gaan en wat de gevolgen zijn. Als je dat duidelijk op voorhand uitlegt, nemen ze wel hun verantwoordelijkheid. Die jongens leren ook snel hun plan trekken. Soms moet je hen eens terechtwijzen, op andere momenten verdienen ze dan weer een schouderklopje. Het lijkt misschien stom, maar zulke kleine zaken maken het verschil.”

Ook Tarik is enthousiast over het systeem van leertijdjongeren“Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige werknemer.”

Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige werknemer.

In zijn slotpleidooi stelt Peter het duidelijk: “Een leertijdjongere vraagt tijd, maar op het einde van de rit krijg je er veel, zelfs heel veel, voor terug. Maar om te slagen moet het engagement zowel van de werkgever als van de jongere komen.”

Meer informatie over de leertijd vind je op de website: www.leertijd.be

SyntraPXL Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SyntraPXL

Naar alle artikels
summerschool opleidingen
Artikel

De 5 voordelen van een zomerse bijscholing

Artikel

Van steunzolen maken tot HTML schrijven

Jill Wets werkte jarenlang in de orthopedie. Met plezier en toewijding maakte ze steunzolen en specialiseerde ze zich in rolstoelen, maar intussen bleef ook haar andere passie groeien: die voor de IT. Toen haar contract in de orthopedische sector afliep, besloot ze de sprong naar full stack developer te wagen, en dat bleek een goede keuze.

Artikel

“Fotograferen is durven dirigeren”

Tot twee jaar geleden had cursist Ivan Coemans geen idee dat hij zo goed kon fotograferen. Het was pas tijdens de opleiding fotografie van SyntraPXL dat dit verborgen talent van hem aan het licht kwam. En hoe!

Artikel

“Overdag werk ik met de dood, ’s avonds vier ik het leven”

Als ‘thanatopracteur’ is Robby Pipeleers de ideale docent voor de opleiding post-mortale make-up en restauraties. Op een professionele en respectvolle manier doet hij er in zijn job alles aan om het stof­fe­lijk over­schot van een overledene tot aan de uit­vaart in goe­de staat te hou­den. ’s Avonds gooit Robby het echter over een andere boeg, want dan zet hij als dj heel wat feestjes in gang. Dat vraagt om een interview!

Artikel

Hoeveel ga ik verdienen?

Voor je aan een opleiding begint, is het handig om te weten hoeveel jij straks ongeveer zal verdienen. Wij pikten er tien beroepen uit waarvoor je bij SyntraPXL een diploma kan behalen. Aan jou de keuze! Opgelet, de vermelde salarissen zijn gemiddelden, gebaseerd op statistische enquêtes door StepStone.

moestuin opleiding
Artikel

Klaar voor de lente met deze 10 opleidingen